Dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim objęte są obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki tak jak wszystkie pozostałe dzieci. Realizują jednak ten obowiązek poprzez udział w tzw. zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Na czym polegają zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. W szczególności jednak obejmują naukę komunikowania się z otoczeniem, szeroko pojęte usprawnienie ruchowe i psychoruchowe, naukę samodzielności czy umiejętności współżycia w grupie.
Od kiedy?
Zajęcia te organizuje się dla dzieci wraz z początkiem roku szkolnego – w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata i trwać one powinny do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25. rok życia.
Za obowiązkowe przyjmuje się jedynie uczestnictwo w zajęciach do ukończenia 18. roku życia. W okresie od 18. roku życia do 25. roku życia kontynuowanie udziału w tych zajęciach pozostaje prawem a nie obowiązkiem.
W jaki sposób zajęcia te mogą być prowadzone?
Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub zespołowo (grupy liczą 2-4 uczestników). Minimalny wymiar godzin to:
Ø 20 godz./tydzień – zajęcia zbiorowe
Ø 10 godz./ tydzień – zajęcia indywidualne
Godzina zajęć rewalidacyjno- wychowawczych trwa 60 min.
Dodatkowo dzieci objęte tym typem zajęć mają prawo do zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.